Toespraak van de paus in Singapore; is allah dezelfde als God?

Toespraak van de paus in Singapore; is allah dezelfde als God?

Info gevonden op de officiële website van de Rooms-katholieke kerk in Nederland:

‘De paus werd in Indonesië ontvangen door president Joko Widodo. Franciscus prees Indonesië als een plaats van ontmoeting en dialoog tussen culturen en godsdiensten. Er zijn zes erkende religies in Indonesië: de islam, het protestantisme, het katholicisme, het boeddhisme, het hindoeïsme en het confucianisme.
Volgens de paus zijn de volkeren en religies van het land het “verenigende weefsel, net zoals de oceaan duizenden eilanden verenigt.” De paus wees op het motto van Indonesië ‘Bhinneka tunggal ika’ (Eenheid in verscheidenheid). 

“We zijn allemaal broeders, allemaal pelgrims, allemaal op weg naar God”, zei de paus tegen de leiders van de zes religies. De woorden van toenadering over en weer gingen gepaard met krachtige beelden. De paus en groot-imam Nasaruddin Umar ondertekenden in de Istiqlal-moskee in Jakarta een verklaring waarin ze oproepen de menselijke waardigheid, dialoog en milieubescherming te bevorderen. De imam kuste het voorhoofd van de paus, die op zijn beurt de hand van de imam kuste. De paus en grootimam Nasaruddin Umar bezochten de tunnel die de Istiqlal-moskee verbindt met een katholieke kathedraal aan de overkant van de straat. Deze ‘tunnel van vriendschap’ is volgens Franciscus een ‘sprekend teken’ van hoe verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen hun wortels delen’.

De paus heeft geen Bijbelkennis

Vraag aan een willekeurige Islamiet ‘of Allah dezelfde god is, als de God van de Christenen’, en hij zal het krachtig ontkennen. De Islamieten kennen, wat dat betreft, deze Bijbelse Waarheid beter dan de paus. Heeft de paus überhaupt weleens één bladzijde gelezen in de Bijbel, het Woord van God? Is hij ooit, oprecht, op zoek geweest naar de Waarheid? Ik betwijfel het. De Rooms-katholieke kerk heeft namelijk een eigen leer. Een kerkelijke leer waaraan de Bijbel compleet ondergeschikt is. Deze leer wordt bovendien regelmatig veranderd, en continu bijgesteld aan de tijdsgeest. Zo sloot deze kerk homosexuele mensen decennia lang compleet buiten, om vervolgens te verklaren dat koppels van hetzelfde geslacht gezegend mogen worden door Rooms-katholieke priesters….(??)

Gods Woord staat vast

Openbaring 22
18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
20 Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastiglijk. Amen. Ja, kom, Heere Jezus!

Het Woord van God is niet aan verandering onderhevig. Het staat vast. De Bijbel, het Woord van God, is Eeuwig; is altijd durend, is blijvend. God heeft gesproken, en wat de mens daarvan vindt, doet er niet toe. God liegt niet, en Zijn Woord is onveranderlijk.

2 Petrus 1
19 En wij hebben het profetische woord (de Bijbel), dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de Morgenster opga in uw harten.

Hebreeën 13
8 Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.

Heel de Schrift is van de Geest van God afkomstig

2 Timotheüs 3
16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering., tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
17 Opdat de mens Gods (=de wedergeboren mens; de gelovige mens) volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust

In het Grieks staat er ‘Theopneustos’ en dat betekent; ‘van God ingegeven; van God begeesterd’. Pneuma betekent geest, wind of adem. Er staat dus eigenlijk; ‘al de Schrift is door God ingeblazen, of is door God begeesterd, oftewel is door de Geest van God voortgebracht. Hier wordt gesproken tot wedergeboren mensen, tot gelovigen. ‘Heel de Schrift is nuttig tot onderwijzing en opvoeding in Rechtvaardigheid’. Het doel daarvan is dat wij volwassen zouden worden. En geen kinderen meer. Een volwassene kan en wil verantwoordelijkheid dragen voor alles wat hij doet. Het is de bedoeling dat wij vast staan in Zijn Woord; dat wij weten waarin wij geloven, en daar ook uit leven. Dat wij ons niet laten beïnvloeden door leringen van mensen, door ijdele filosofieën, of leringen van de duivel.

2 Petrus 1
19 En wij hebben het profetische woord (de Bijbel), dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de Morgenster opga in uw harten.
20 Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;
21 Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.

Zijn God en allah dezelfde?

Jesaja 45
5 Ik ben de HEERE, en niemand meer, buiten Mij is er geen God; Ik zal u gorden, hoewel gij Mij niet kent.
6 Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer.

Openbaring 1
8 Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige.

De paus zegt dat God, en allah inderdaad dezelfde zijn, en dat moslims en Christenen dus dezelfde God aanbidden. ‘Allemaal broeders op weg naar God’. Deze hoogbejaarde man heeft geen Bijbelkennis. Allah is niet gelijk aan God, want Christus wordt door de islam niet erkend als de opgestane Zoon van God. Net zo min als boeddha en brahma-vishnoe en shiva dezelfde zijn als de Heere Jezus Christus. De Bijbel zegt dat er buiten Hem geen God is. Is Franciscus dementerend, en haalt hij alles een beetje door elkaar? Of wil hij, populair, de grote menigte van ‘we hebben allemaal dezelfde god’, naar de mond praten? Hoe het ook zij, deze paus laat zich duidelijk, net als al zijn voorgangers, inspireren door de verkeerde. Er mogen dan vele wegen naar Rome leiden, er leidt maar één Weg naar God, en dat is Christus.

Johannes 14
5 Thomas zeide tot Hem: Heere, wij weten niet, waar Gij heengaat; en hoe kunnen wij den weg weten?
6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?

Babel

‘De volkeren en religies van het land zijn het ‘verenigende weefsel’, allemaal broeders op weg naar God. De verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen delen hun wortels’.

Deze tekst, uit de toespraak van de paus, is rechtstreeks gebaseerd op Babel. Religie vindt zijn oorsprong in Babel. De paus is hier duidelijk compleet van het pad af. (zie ook de studie ‘Babel’) Het Lichaam van Christus, is de Gemeente. Dat is de groep gelovigen vanaf de Opstanding van Christus, tot aan Zijn Wederkomst straks. Zijn Lichaam is een levend organisme, verbonden door de Heilige Geest, de onzichtbare Christus. Dit zijn allemaal broeders en zusters in Christus, ofwel sámen met Christus. Mensen van een ander geloof, zijn medemensen, maar zijn geen broeders en zusters. Franciscus slaat ook hiermee de plank finaal mis. Om te huilen gewoon. Ooit gehoord van een Islamiet dat wij zijn broeder of zuster zijn? Wij delen geen enkele wortel met welk ander geloof dan ook. De Enige Wortel is de Heere Jezus Christus, ‘Hij is de Wortel van Isaï’.

Openbaring 5
5 En een van de ouderlingen zeide tot mij: Ween niet; zie, de Leeuw, Die uit den stam van Juda is, de Wortel Davids, heeft overwonnen, om het boek te openen, en zijn zeven zegelen open te breken. 

Romeinen 15
12 En wederom zegt Jesaja: Er zal zijn de Wortel van Jessai, en Die opstaat, om over de heidenen te gebieden; op Hem zullen de heidenen hopen.

Verschil tussen geloof en religie

Laat ik eerst even uitleggen dat er een groot verschil bestaat tussen geloof en religie. Geloof zit in je hart, en religie hoort bij een kerkelijk instituut. Religie veroorzaakt conflicten en oorlogen. Geloof niet. Religie leidt altijd tot geweld. Zou de paus het verhaal over Kaïn en Abel hebben gelezen? (zie ook de studie ‘Kaïn en Abel’) Geloof en religie zijn als Genade en Wet. Volgens de Bijbel zijn gelovigen helemaal niet godsdienstig. Gelovigen zijn, als het goed is, niet religieus. Religie is het tegenovergestelde van geloof, en is dus ongeloof. Religie of godsdienst veronderstelt dat de mens door eigen werken, of door eigen denken zou kunnen komen tot God. Maar men komt helemaal niet door eigen werken tot God, en al helemaal niet door het menselijk verstand. Alles wat daarvoor nodig is, is geloof in God en Zijn Opgestane Zoon de Heere Jezus Christus. Dan komen wij, via Christus, door Zijn Barmhartige Genade, tot God.

Laat je niet meeslepen

Efeze 4
14 Opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, die als de vloed bewogen en omgevoerd worden met allen wind der leer, door de bedriegerij der mensen, door arglistigheid, om listiglijk tot dwaling te brengen;

Johannes 16
13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.

De duivel is er heel goed in om nét naast de Waarheid te lopen. Omdat hij zó bedreven hierin is, plaatst zelfs de paus alle afgoden onder één noemer ‘god’. De Bijbel leert ons juist dat wij niet met alle winden moeten meewaaien. Wij zouden blijven staan in Zijn Woord. Onderwijs in Zijn Woord is heel erg belangrijk. Zonder Bijbelstudie kan iedereen je van alles wijsmaken. Dat weet ik uit ondervinding. Wij zouden leren luisteren naar Zijn Woord. De Geest wil je daarbij helpen. Hij wil je Hemelse Wijsheid geven. Dan moeten we eerst stoppen met praten (over onszelf). Onze natuurlijke mens heeft geen interesse in God.  Maar we zouden ons leren onderwerpen aan de Heere en Zijn Woord. Dat kan alleen de nieuwe mens in Christus. Wij zouden onze oude mens dus uitdoen (negeren oftewel voor dood houden) en onze nieuwe mens aantrekken. Als wij ons onderwerpen aan de Heere en ons in afhankelijkheid opstellen, dan zullen wij daarvoor beloond worden bij Zijn Wederkomst

Efeze 4
21 Indien gij naar Hem gehoord hebt, en door Hem geleerd zijt, gelijk de waarheid in Jezus is;
22 Te weten dat gij zoudt afleggen, aangaande de vorige wandeling, den ouden mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding;
23 En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest uws gemoeds,
24 En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid.

Multiculturele samenleving is onmogelijk

Een gemeenschap, een samenleving, is alleen mogelijk doordat mensen aan elkaar verbonden worden door een gemeenschappelijke cultuur. Daarom is een multiculturele samenleving een onmogelijkheid. Dat mag je tegenwoordig niet hardop zeggen. Maar een samenleving is nou juist een samenleving omdat het één cultuur is!

Gemeenschappelijke levenswijze maakt een samenleving

Men heeft het liefst de meeste dingen in het leven gemeenschappelijk. Een gemeenschappelijke levenswijze, een gemeenschappelijke levensbeschouwing, gemeenschappelijke interesse, dát verbindt mensen met elkaar. Dát is wat een samenleving is. Als we overwegend verschillende levenswijzen en beschouwingen hebben, en de ongeschreven regels ook nog eens ánders zijn, dan heb je wel het multiculturele, maar géén samenleving. Dat is het dan juist níet. Dat geeft juist verdeeldheid!

Onder welke steen heeft de paus gelegen??

Franciscus prees Indonesië als een plaats van ontmoeting en dialoog tussen culturen en godsdiensten’.

Onder welke steen heeft hij gelegen? Is hij de aanslagen op Bali en in Jakarta al vergeten? Lees het volgende stukje van ‘Open doors’ over Christenen in Indonesië maar eens.

Christenen in Indonesië

Info gevonden op de website van ‘Open doors’.

De islam is sterk aanwezig in Indonesië. De gematigde islam wordt steeds meer overschaduwd door de conservatieve islam. In bolwerken als West-Java of Atjeh oefenen islamitische militanten sterke invloed uit op de lokale politiek. Dit maakt christenen kwetsbaar voor aanvallen door radicaalislamitische groepen en lokale autoriteiten. Missionaire kerken zijn een doelwit. Bekeerlingen tot het christendom hebben te maken met verbaal geweld en isolatie – en heel soms met geweld van hun familie.

Bij de verkiezingen van 2019 koos president Widodo de conservatieve islamitische geestelijke Maa’ruf Amin als vicepresident. Zodoende is er meer ruimte voor de conservatieve opvattingen binnen de islam.   

Het christendom is een belangrijke godsdienst in Oost-Indonesië, terwijl de islam sterk is in de westelijke en centrale delen – vooral op het eiland Java. De Indonesische grondwet garandeert godsdienstvrijheid, maar lokale islamitische overheden hebben eigen regels waaraan inwoners zich dienen te houden. Er vindt een conservatieve wending plaats in de Indonesische politiek en samenleving. Zo zijn in West-Sumatra wetten ondertekend die gebaseerd zijn op de Koran en de sharia. En in de provincie Atjeh is de sharia van kracht. Daarbij is Indonesië bezig met de herziening van belangrijke strafwetboeken die de rechten van minderheden in Indonesië – waaronder christenen – ernstig kunnen schaden.

Judaskus

‘De paus en groot-imam Nasaruddin Umar ondertekenden in de Istiqlal-moskee in Jakarta een verklaring waarin ze oproepen de menselijke waardigheid, dialoog en milieubescherming te bevorderen. De imam kuste het voorhoofd van de paus, die op zijn beurt de hand van de imam kuste’.

Walgelijk. De paus gaat in de moskee een verklaring ondertekenen. Ik gok erop dat hij zijn schoenen heeft uitgedaan, en een rituele wassing heeft gedaan, zodat hij schoon voor allah staat. Allah is immers ook de god van de paus. De paus, die via een verklaring opkomt voor de menselijke waardigheid. Daar hebben alle misbruikte mensen, door de eeuwen heen, niks van gemerkt. Het vaticaan heeft alleen maar ontkend, zolang als dit mogelijk was. Vraag eens naar hún menselijke waardigheid. Een schadevergoeding kan er niet vanaf, ondanks dat de Roomse kerk een van ’s werelds rijkste instellingen is. En dan de zorgen van Franciscus over het milieu. Dat getuigt ook weer niet van enige Bijbelse kennis. Zouden wij onze blik niet Omhoog houden in plaats van op de aarde? Volgens de Bijbel zal er, uiteindelijk, een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komen. Denkt hij dat God geen rekening heeft gehouden met de mens als vervuiler? Denkt hij mischien dat hij verantwoordelijk is voor de Schepping? Heeft hij het Boek Openbaring niet gelezen, en weet hij niet wat er allemaal staat te gebeuren met ‘het milieu’?

Kolossensen 3
1 Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechterhand Gods.
2 Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Ex- Roomskatholiek

Als eenentwintigjarig Rooms meisje heb ik in de Jaarbeurs in Utrecht de ‘heilige mis’ van paus Johannes Paulus II bijgewoond. Ik was zeer onder de indruk van het hele gebeuren. Ik ben heel erg blij dat er, op mijn veertigste levensjaar, een omslagpunt in mijn leven kwam, toen ik begon te lezen in de Bijbel. Ik kan mijzelf er nu van overtuigen dat er geen onfeilbare paus bestaat. En dat hij zéker niet de plaatsvervanger van God op aarde is. Ik geloof geen leugens meer. De paus gelooft zijn eigen leugens. En weet je wie de vader van de leugen is?

Johannes 8
44 Gij zijt uit den vader den duivel, en wilt de begeerten uws vaders doen; die was een mensenmoorder van den beginne, en is in de waarheid niet staande gebleven; want geen waarheid is in hem. Wanneer hij de leugen spreekt, zo spreekt hij uit zijn eigen; want hij is een leugenaar, en de vader derzelve leugen.


 

Tags: , ,

Reageren